مقاله

حمل زغال سنگ

البرز کارگو

هلدینگ البرزکارگو متشکل از چندین شرکت حمل و نقل بین المللی بار است که به صورت تخصصی در زمینه حمل زغال سنگ و سایر بارها فعالیت می کند. این هلدینگ با سالها تجربه در زمینه حمل و نقل بین المللی، تجربه یک همکاری موفق را برای شما رقم می زند. برای دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه با شماره های زیر تماس بگیرید تا همکاران ما در البرزکارگو شما را راهنمایی کنند.


02122270094


02122270095

از دیرباز تاکنون وسایل حمل و نقل زغال سنگ پیشرفت کرده و از سرعت و امنیتی بالاتر برخوردار شده است. در گذشته حمل بارهای گوناگون از جمله زغال سنگ با چهارپایان انجام می شد، اما امروزه با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این کار را کشتی ها و قطارها و…  با سهولت و آسانی انجام می دهند. افراد بسیاری معتقدند که حمل زغال سنگ از معادن به طرف نیروگاه ها، هزینه های زیادی را به همراه دارد، ولی بعضی افراد دیگر بر باورند که می توان با انجام روش های اصولی از پرداخت هزینه های گزاف پرهیز نمود.

خدمات حمل زغال سنگ

شرکت های حمل و نقل بین المللی بار در ارسال زغال سنگ خدمات گسترده ای را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند که از جمله آن می توان به حمل از طریق هوایی، کامیون، راه آهن، کشتی و خطوط لوله اشاره کرد. ویژگی ها و خدمات هر راه حمل و نقل، به میانگین زمان جابجایی، قیمت، ضرر و زیان، تغییرپذیری زمان جابجایی وابسته است. افراد باید همه موارد مذکور را بررسی کرده و با توجه به شرایط محموله خود بهترین تصمیم را برای حمل آن بگیرند.

قیمت در این حمل و نقل اهمیت ویژه ای دارد که در بیشتر مواقع افراد ایمنی در حمل و نقل را نسبت به قیمت آن، در اولویت قرار می دهند. همه کاربران حمل زمان امضای قرارداد باید ۳ نکته حیاتی و مهم را در مورد بار زغال سنگ در نظر بگیرند:

  • وزن
  • قیمت
  • تاریخ

انواع روش حمل زغال سنگ

حمل زغال سنگ با کشتی

هزینه حمل و نقل زغال سنگ گاهی بیشتر از هزینه استخراج آن می باشد. حمل بار زغال سنگ از معادن و کارخانه ها به مصرف کنندگان به روش‌ های گوناگون صورت می پذیرد:

  • نوار نقاله ها، کامیون ها و ترامواها در اطراف معادن، زغال سنگ را جابجا می ‌کنند.
  • در قسمتی از مسیر معادن به سمت مصرف کنندگان، قطارها حدود ۷۰ درصد از زغال سنگ را حمل می کنند.
  • کار بارج ها حمل زغال سنگ در دریاچه ها و رودخانه ها می باشد.
  • کشتی ها زغال سنگ را در  اقیانوس ها و دریاهای بزرگ حمل می کنند.
  • زغال سنگ خرد شده را خطوط لوله دوغاب مخلوطی جابجا می کند.

حمل زغال سنگ با قطار

حمل زغال سنگ با قطار

عموما برای انتقال زغال سنگ به کارخانه ها، از قطارهای باری استفاده می شود. بعد از انتقال زغال سنگ از معادن به ایستگاه بارگیری قطارهای باربری، حرکت قطارها به طرف پالایشگاه های زغال سنگ و  کارخانه های تولیدی آغاز می گردد. انتقال زغال سنگ به وسیله قطار به صرفه است، البته گاهی می تواند خطرناک باشد. در مواردی دیده شده که برای تردد و حمل و نقل زغال سنگ به دلیل عدم وجود راه ریلی، افراد راه های دیگری نظیر راه دریایی و کشتی را انتخاب می کنند.

حمل زغال سنگ با کامیون

حمل زغال سنگ با کامیون

یکی از آسان ترین راه های ارسال زغال سنگ به کارخانه ها، انتقال آنها توسط کامیون ها و تریلی ها است که البته استفاده از این راه زمانی مفید و ساده است که مسافت طولانی نباشد.

نکته قابل ذکر در این مورد این است که باید مسیر تردد این وسایل نقلیه باری سنگین، با جاده های مخصوص تردد خودرو شخصی و مسافربری متفاوت باشد. به این صورت احتمال وقوع حادثه بسیار کم می شود ، همچنین در زمان وقوع حادثه احتمالی برای خودرو های شخصی و مسافربری، ماشین های امدادی به آسانی می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

حمل زغال سنگ با کشتی

گاهی به دلیل وجود مرزهای ناآرام، موانعی ناامن و درگیری، بهتر است که حمل و نقل زغال سنگ از طریق دریایی و توسط کشتی ها صورت پذیرد. در این مواقع لازم است که شرکت های باربری، از امنیت بنادر جهت جابجایی بارها اطمینان حاصل کنند.

در این روش حمل، سرعت جابجایی بار نسبت به روش های دیگر پایین تر است، اما این روش بسیار کم هزینه تر و ایمن تر از سایر روش ها می باشد. زیرا دیگر وسایل باربری مانند هواپیما به علت انرژی و سوخت گران مصرفی، هزینه جابجایی بیشتری را دریافت می کند. اما کشتی های باربری به علت سوخت ارزان مصرفی، هزینه کلانی دریافت نمی کنند.

در نتیجه برخی افراد راهی اقتصادی و کم هزینه را انتخاب کرده و کشتی ها گزینه بسیار مناسبی برای حمل زغال سنگ به حساب می آیند.

نکات حمل زغال سنگ با کشتی

  • کشتی را نباید بیش از حد معمول پر کنید. در غیر اینصورت کشتی و افراد داخل آن و همچنین محموله در معرض خطر قرار می گیرد.
  • در ابتدا لازم است مقدار محموله تعیین شود تا بدانید حمل و نقل باید تا چه اندازه ای باشد و چه مقدار بار در هر کشتی قرار می گیرد. به همین جهت لازم است اختلاف وزن شناور کشتی و وزن بارگیری شده را به دست آورید. از اختلاف این دو مورد به وزن بارگیری شده می رسید. البته ذکر این نکته ضروری است که اجسامی که شناور شده اند، به اندازه وزن خود آب از دست می دهند.
  • نباید به دلیل ارزان بودن هزینه حمل و نقل، خدشه ای به محموله و بار وارد شود. یکی از دلایل استفاده از کشتی جهت حمل زغال سنگ این است که کشتی ها به علت داشتن آیین نامه ها و قوانین متعددی و همچنین وجود کارکنان بخش گمرکی، ملزم به اجرای قوانین هستند و در نتیجه حمل این بار به وسیله کشتی بسیار سودمند است.

حمل زغال سنگ با هواپیما

حمل زغال سنگ با هواپیما

اگر فردی تصمیم به ارسال زغال سنگ به مقصد در سریع ترین زمان ممکن را داشته باشد، باید این امر را به راه های هوایی بسپارد و به این ترتیب بدون اتلاف وقت محموله او به مقصد مورد نظر می رسد. البته با این روش هزینه جابجایی افزایش می یابد

این مسئله که شما جهت ارسال محموله خود، میان راههای گوناگون ریلی، هوایی، جاده ای و دریایی کدام را انتخاب می کنید، بستگی به موقعیت و شرایط شما دارد. گاهی محموله شما به صورتی است که ممکن است تکان های مکرر موجب آسیب آن شود که در این مواقع هواپیما گزینه مناسبی است. در حقیقت باید بدانید که مواد خام و اولیه ای مانند زغال سنگ سنگین بوده و بهتر آن است که برای جابجایی آن از هواپیمای باربری استفاده نکنید.

شرایط ویژه حمل زغال سنگ

شرایط حمل زغال سنگ

مانند حمل کالاها و مواد دیگر، حمل زغال سنگ نیز نیازمند شرایط خاصی می باشد که لازم است ارسال کنندگان و گیرندگان زغال سنگ با آن آشنایی داشته باشند.

معمولا در کشورهای مختلف حمل این محموله از طریق قطار و راه آهن انجام می گردد. البته کشتی ها و مسیر های دریایی نیز گزینه مناسبی برای حمل و جابجایی زغال سنگ به شمار می روند.

شرایط و قوانینی که جهت بارگیری زغال سنگ تعیین می شود، به منظور صدمات فیزیکی محموله و کشتی و کاهش خطرات فشار بیشتر از حد معمول و همچنین افزایش ایمنی کشتی ها می باشد. در آیین نامه ها این نکته ذکر شده است که جهت حمل زغال سنگ در هر کشتی، به چه مقداری باید تکیه و به چه اندازه می توان کشتی را بارگیری کرد و به جهت ایمنی کامل لازم است که این نکات رعایت شود.

همچنین طرفین می‌ توانند مطالعات اصولی در مورد حمل بار زغال سنگ و نیز شرایط مربوط به آن داشته باشند و این بارگیری را با تفاهم یکدیگر انجام دهند. شما می توانید جهت اطلاع از تعیین دقیق مقدار زغال سنگ مورد تایید آئین نامه، به شرایط بارنامه، رسید بار، اعتبار اسناد، اسناد حمل و نقل زغال سنگ و… دقت کنید.

اصول ایمنی در حمل زغال سنگ

رعایت اصول ایمنی در حمل و نقل زغال سنگ بسیار حائز اهمیت است و به جهت حفظ امنیت کارگران، کارفرمایان و ماشین آلات لازم است که کلیه موازین اصولی کار حمل و نقل رعایت گردد.

در صنعت حمل و نقل انواع کالای فله، حمل زغال سنگ به یک دغدغه تبدیل شده است. علت این دغدغه آن است که زغال سنگ به توجه به خاصیت اشتعال زا و انتشار گاز از خود و به دلیل اینکه می تواند به مایع تبدیل شود، مواد شیمیایی خورنده تراوش میکند. در زمان عملیات تخلیه و بارگیری، اگر کارها به طور صحیح انجام نشود، ممکن است موجب خسارت مالی و جانی در تجهیزات بندری و یا ریلی شود.

در حال حاضر با توجه به اهمیت ایمنی در حمل و نقل و همچنین افزایش روند حمل و نقل زغال سنگ در کشور، ایمنی به عنوان عنصری کلیدی در حمل و نقل تبدیل شده است.

خدمات ما: حمل و نقل مواد پتروشیمی

نکات عمومی حمل و نقل زغال سنگ

  1. لازم است که کلیه مسیرهای باربری در حمل زغال سنگ از لحاظ پهنا و شیب، یکنواخت و در صورت امکان مستقیم و به تناسب با نوع وسایل باربری و حجم ترافیک باشند و همیشه در شرایط ایمنی نگهداری گردند.
  2. باید تابلوی مقررات ایمنی جهت هر سیستم باربری در ابتدا و انتها و در تمامی مسیرهای ارتباطی در معرض دید عموم قرار داده شود.
  3. اقدامات احتیاطی لازم و مناسب جهت جلوگیری از حرکت ناخواسته وسایل باربری در تمامی مسیرها باید به گونه ای انجام شود که در مواقع لازم به شکل خودکار عمل کند.
  4. در زمان بارگیری برای ارسال زغال سنگ، تنها در صورتی رفت و آمد افراد مجاز است که امکان غلتیدن یا سر خوردن وسایل باربری وجود نداشته باشد.
  5. لازم است که کلیه مسیرهای باربری از قطعات سنگ یا موانع دیگر تمیز نگه داشته شوند.
  6. جدا کردن و یا اتصال وسایل باربری باید در محلی مناسب و به صورتی انجام شود که از حرکات غیرقابل پیش بینی آن جلوگیری گردد.
  7. سوار شدن کارگران بر روی همه وسایل باربری به جز وسایلی که جهت نفربری کارگران به کار میرود، ممنوع می باشد.
  8. در زمان حمل زغال سنگ تا هنگام توقف موتور وسیله و یا طناب کشنده آن با دست، نباید وسایل باربری از خط خارج شده بر روی ریل قرار داده شوند.

در صورت نیاز جهت حمل و نقل بار سنگین و غیر معمول از لحاظ ابعاد و وزن، لازم است موارد زیر  با نظارت سرپرست معدن لحاظ گردد:

  • وزن دقیق بار و محموله مشخص شده و وسیله نقلیه ایمن و مناسبی جهت آن انتخاب گردد.
  • برای حمل و نقل زغال سنگ ، مسیری مناسب در نظر گرفته شود و تمامی مسیر پیش از حمل و نقل مورد بررسی واقع شود.
  •  برای سنجش توانایی تحمل وزن مورد نظر وسایل حمل و نقل، تمامی زنجیرها و اتصالات باید برای بار سنگین محاسبه شود.

اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، می توانید با شماره های سایت تماس بگیرید تا همکاران ما در البرزکارگو به شما یک مشاوره تخصصی در این زمینه ارائه کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *