حمل و نقل بین المللی دریایی

یکی از قدیمی‌‎ترین روش‌های حمل و نقل بین المللی کالا که به عنوان مهمترین روش حمل و نقل در جهان شناخته می‌شود، روش حمل و نقل دریایی است. در این روش از انواع کشتی باری و چند منظوره برای جابجایی کالاها و مواد مختلف استفاده می‌شود.

هلدینگ البرز کارگو در زمینه حمل و نقل دریایی بین المللی و ارسال بار با کشتی به سراسر جهان فعالیت می کند و می تواند با شما عزیزان در این زمینه همکاری نماید. برای دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه با این شماره ها تماس بگیرید. 


02122270094


02122270095


بندر شنژن


بندر ینگکو


ارسال بار با کشتی


cargo-shipping

برای دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه روی دکمه زیر کلیک کنید.


تماس بگیرید

چرا حمل و نقل بین المللی دریایی

حمل و نقل دریایی یکی از اصلی‌ ترین روش‌ های حمل کالا در جهان محسوب می‌شود و کشتی‌ های بسیار بزرگ و قدرتمندی در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از انواع کشتی می‌توان مواد و کالاهای متعددی را به مناطق مختلف جهان ارسال کرد. با استفاده از روش حمل و نقل دریایی تمامی کشورها و قاره‌ها می‌توانند با یکدیگر روابط اقتصادی داشته باشند، به همین دلیل این روش حمل و نقل میان تاجران محبوبیت بالایی دارد. 

شرایط حمل کالا از طریق دریا

وقتی تصمیم می‌گیرید که کالای مورد نظرتان را از طریق دریا وارد یا صادر کنید بایستی ویژگی‌ های این روش را شناخته و تمامی شرایط را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال حمل مواد غذایی یا کشاورزی با حمل قطعات صنعتی و … تفاوت دارد و بایستی از کشتی‌ های مخصوص و بسته بندی‌ های مناسب استفاده کرد. شرایط حمل و نقل بین المللی دریایی عبارتند از: 

نوع کالا

حمل انواع کالا با کشتی

همانطور که اشاره کردیم نوع کالا بر شرایط حمل و نقل بار تاثیر داشته و روش حمل باید بر اساس نوع کالا انتخاب شود. به عنوان مثال برخی از کالاها به صورت مایع هستند و بایستی با کشتی‌های مجهز به کانتینر حمل شوند و کالاهای خشک با کشتی‌های باربری. 

مسیر حمل کالا 

از دیگر شرایطی که در زمان حمل کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد، مسیر حمل و نقل کالا است. اگر مسافت زیادی از مبدا تا مقصد وجود داشته باشد بایستی از کشتی‌های مناسب استفاده شود که قدرت کافی برای طی مسیرهای طولانی را داشته باشند. 

هزینه حمل کالا 

هزینه حمل کالا به روش دریایی معمولا بیشتر از روش زمینی است اما با استفاده از این روش می‌توان حجم بار بیشتری را به مناطق دوردست حمل کرد. به طور کلی این روش برای مسافت‌های طولانی و زمانی که حجم کالا بسیار زیاد است گزینه مناسبی خواهد بود. 

زمان تحویل کالا 

حمل و نقل بین المللی به روش دریایی در مقایسه با سایر روش‌های حمل کالا زمان بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل باید در زمان انتخاب روش حمل و نقل این مساله را در نظر داشت. معمولا برای کالاهای فاسد شدنی از این روش استفاده نمی‌شود زیرا ممکن است به دلیل طولانی بودن مسیر، کالا از بین برود.

قوانین و مقررات 

روش حمل و نقل دریایی قوانین و مقررات پیچیده‌تری دارد و تاجران بایستی در مورد مقررات واردات و صادرات کالا، قوانین گمرک، محدودیت بنادر و امنیت دریایی آشنایی کامل داشته باشند. در صورتی که با شرایط حمل و نقل بین المللی دریایی آشنایی ندارید با کارشناسان شرکت البرز کارگو تماس گرفته و با توجه به کالا و مسیر مورد نظرتان بهترین روش حمل کالا را انتخاب کنید. 

انواع روش‌های حمل و نقل دریایی

انواع روش حمل و نقل دریایی

شاید این طور به نظر برسد که حمل و نقل دریایی با استفاده از کشتی‌های یکسانی انجام می‌شود. اما بسته به نوع کالا و حجم آن از کشتی‌های گوناگونی استفاده می‌شود و روش حمل کالا بسته به نوع بار تفاوت دارد. در این بخش می‌خواهیم رایج‌ترین روش‌های حمل و نقل دریایی را معرفی کنیم: 

حمل و نقل به روش کانتینری 

در این روش حمل و نقل کالا در داخل کانتینر قرار داده می‌شود و سپس با استفاده از کشتی‌های بزرگ به سمت مقصد ارسال می‌شوند. این روش بسیار ایمن بوده و بارگیری و تخلیه بار به این روش بسیار ساده است. به همین دلیل بسیاری از کالاها معمولا با استفاده از کانتینر جابجا می‌شوند. 

حمل و نقل دریایی به روش بالک

در روش بالک کالا در داخل کانتینر قرار نمی‌گیرد و کالاهای مختلفی از جمله مواد غذایی، گاز، زغال سنگ و مواد معدنی به این روش جابجا می‌شوند. کشتی‌های بالکی به دلیل برخورداری از ظرفیت بالا یکی از بهترین انواع کشتی برای حمل و نقل کالا در مقیاس بزرگ محسوب می‌شوند. 

حمل و نقل انواع مایعات 

کشتی‌هایی که برای حمل مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند به تانکرهای مقاوم و ایمنی مجهز هستند که به طور اختصاصی برای حمل انواع مایعات در نظر گرفته شده‌اند. با استفاده از این کشتی‌ها انواع مایعات از جمله نفت و گاز، آب، مواد شیمیایی و … را می‌توان به راحتی به مقاصد دور ارسال کرد. 

حمل و نقل با قایق‌های کوچک 

برای بارهای کوچک و کم حجم از کشتی‌های کوچک و جنگی استفاده می‌شود. کالا در راهروی مخصوص بارگیری از کامیون به کشتی و سایر وسایل نقلیه منتقل می‌شوند. بارگیری و تخلیه در این روش بسیار راحت‌تر است. 

حمل کالاهای خطرناک و حساس 

مواد شیمیایی خطرناک از جمله مواد رادیواکتیوی و موادی که برای محیط زیست و انسان خطرناک هستند بایستی با استفاده از کشتی‌های مجهز و با رعایت نکات ایمنی حمل شوند. برای حمل این مواد نمی‌توان از روش‌های معمولی استفاده کرد. 

روش ترانشیپ 

در این روش کالا در چند مرحله جابجا می‌شود. ابتدا به مقصد میانی منتقل شده و پس از آن به مقصد نهایی ارسال می‌گردد. در روش ترانسشیپ بارها در مرحله اول به اولین بندری که نزدیک کشور است حمل شده و پس از آن با استفاده از روش دیگری مانند روش زمینی یا هوایی به مقصد نهایی فرستاده می‌شوند. این روش زمانی کاربرد دارد که کشور مقصد به آب‌های آزاد دسترسی نداشته و امکان ارسال مستقیم کالا وجود نداشته باشد. 

حمل کالا به روش گروپاژ

این روش زمانی کاربرد دارد که کالاها با اندازه‌ای نباشند که در یک کانتینر قرار گرفته و آن را پر کنند. در چندین کالا را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا کانتینر پر شود. این روش مقرون به صرفه بوده و در میان تاجران از محبوبیت زیادی برخوردار است. 

انواع کشتی‌های حمل بار

انواع کشتی برای حمل بار

در حمل و نقل بین المللی دریایی بسته به نوع کالا و شرایط حمل آن از کشتی‌های مختلفی استفاده می‌شود. کشتی‌های موجود برای حمل انواع بار عبارتند از: 

  • کشتی‌های کانتینر بر
  • کشتی‌های فله بر
  • کشنی‌های تانکر نفتی 
  • کشتی‌های یخچال دار
  • کشتی‌های دام بر 
  • کشتی‌های حمل ماشین آلات 
  • کشتی‌های چند منظوره 
  • کشتی‌های مسافربری

عوامل موثر بر هزینه حمل و نقل دریایی

هزینه حمل و نقل دریایی

هزینه حمل و نقل بین المللی دریایی علاوه بر نوع کشتی و کالا به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. به همین دلیل نمی‌توان هزینه ثابتی را برای حمل کالا اعلام کرد. از مهمترین عوامل موثر بر هزینه حمل و نقل دریایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع کالا و حجم آن 
  • نوع کشتی 
  • هزینه جابجا کردن کالا تا کشتی 
  • هزینه دریافت مجوز از گمرک کشور مبدا 
  • هزینه انبار و ترخیص کالا 
  • هزینه تاخیر در تخلیه بار
  • نحوه بسته بندی کالا 
  • هزینه تشریفات گمرکی 
  • بیمه کالا 

برای آشنایی با اصطلاحات حمل و نقل دریایی با کارشناسان ما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. 

مزایای حمل و نقل بین المللی دریایی

حمل و نقل دریایی یکی از رو‌ش‌های رایج حمل کالا به مقاصد دور است. از این روش نه تنها برای حمل کالا بلکه برای حمل مسافر نیز استفاده می‌شود و مزایای بسیاری دارد: 

  • کشتی‌ها می‌توانند حجم زیادی از کالا را جابجا کنند. 
  • هزینه حمل و نقل دریایی برای حجم زیادی از کالا مقرون به صرفه است و در مقایسه با روش هوایی هزینه کمتری دارد. 
  • مقدار مصرف سوخت در این روش بسیار کمتر از سایر روش‌ها است و آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند. 
  • انواع مواد خشک، مایع، حساس و خطرناک را می‌توان با استفاده از کشتی جابجا کرد. 
  • برای جابجایی کالا به روش دریایی هیچ محدودیت جغرافیایی وجود ندارد و از راه آبهای آزاد می‌توان کالا را به کشورهای مختلف ارسال کرد. 
  • مشکلات حمل و نقل زمینی مانند ترافیک و مشکلات خستگی راننده و … در این روش وجود ندارد. 
  • بارگیری و تخلیه بار در این روش به خصوص اگر از کانتینر استفاده شود، بسیار مقرون به صرفه است. 

معایب حمل و نقل دریایی 

روش حمل و نقل بین المللی دریایی مزایای بسیاری دارد اما این روش همانند سایر روش‌ها معایبی دارد که عبارتند از: 

  • زمان بر بودن تحویل کالا 
  • شرایط غیر قابل پیش بینی جوی در طول مسیر 
  • خطرات امنیتی مانند سرقت کالا 
  • نقص‌های احتمالی در بدنه و ساختار کشتی 
  • محدودیت‌های جغرافیایی 

بیمه حمل و نقل بین المللی دریایی چگونه است؟ 

شرکت بیمه کالا‌ها را در برابر حوادث پیش بینی نشده و خطرات احتمالی در مسیر بیمه می‌کند تا خسارت‌ های احتمالی وارده به شرکت جبران شود. شرکت البرز کارگو تمامی شرایط بیمه را برای تاجران شرح داده و بیمه گر نیز متعهد می‌شود که در صورت بروز هرگونه مشکل و آسیب دیدن کالا، خسارت‌ های وارده را جبران کند. همچنین این شرکت دارای خدمات دیگر ارسال کالا مانند: حمل و نقل جاده ای، هوایی، ریلی و.. نیز است که می توایند از آن استفاده کند.

اگر قصد دارید واردات و صادرات کالا را به روشی مطمئن و مقرون به صرفه انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم روش حمل و نقل بین المللی دریایی را انتخاب کنید. با استفاده از این روش کالاهای شما در مدت زمانی مشخص در مقصد تحویل داده شده و تمامی مراحل بارگیری و ترخیص توسط شرکت انجام می‌شود. برای ارتباط با شرکت کافی است با شماره تلفن 22270094-021 تماس حاصل فرمایید.